کاجو یا کاشو و یا همان بادام هندی خودمان را بشناسیم. ( cashew )

1402 آذر 21, سه‌شنبه
کاجو یا کاشو و یا همان بادام هندی خودمان را بشناسیم. ( cashew )

بادام هندی ، کاشو یا کاجو میوه ای است که در مناطق گرم و استوایی مانند هند/ سریلانکا / ویتنام/ ساحل عاج می‌روید. کشور هند به علت داشتن نیروی کار مجرب تر نسبت به بقیه تولید کنندگان، بادام هندی با کیفیت تری تولید و عرضه می کند. پیش تر درمورد تجربه افراد برای تولید بادام هندی و ارتباط  آن توضیح خواهیم داد.

کیفیت محصول:
با توجه به رتبه جهانی و صادرات به ترتیب ویتنام ، هند و بعد از آن آفریقا بزرگ ترین تولید کنندگان کاشو هستند. کیفیت محصول نهایی بدست آمده در کشورهای مختلف،  با توجه به شرایط رویش، نگهداری وهمچنین کاشت و برداشت آن بسیار متفاوت خواهد بود که بر روی قیمت نهایی بی شک تاثیرگذار خواهد بود. بادام هندی ای که ما مصرف می‌کنیم قسمت بسیار اندکی از کل میوه بادام هندی است.


شکل ظاهری و مراحل آماده سازی برای ارائه به بازار :
میوه ای سیب مانند است رنگ میوه زرد و قرمز است که دانه در انتهای میوه و بصورت آویزان در انتهای آن دیده می‌شود. دانه ها در ابتدا بصورت کرم رنگ و در زمان برداشت محصول به رنگ سیاه دیده می‌شوند. دانه هایی که از میوه جدا شده اند توسط دستگاه پوست گرفته می‌شوند. این دستگاه ها معمولا بصورت روزانه حدود ۴۰ کیلوگرم از دانه ها را از پوست گیری می‌کنند. بعد از این مرحله ، دانه ها تفت داده می‌شوند.

 


آیا می دانستید 2/3 بادام هندی را سمی کشنده تشکیل می‌دهد؟!؟!
با تفت دادن دانه ها مایع روغنی و سمی به حالت غشای جامد بر روی دانه درمی آید که باید آن را با دست جدا نمود. همین مطلب باعث گرانتر شدن بیش از پیش این محصول می شود چون جدا کردن غشای گفته شده نیاز به تجربه زیادی دارد و بی شک پاکسازی تنها ۲.۵ تا ۳ کیلو در روز امکان پذیر است که پروسه ای دشوار و زمان بر را ایجاد می‌نماید.

در یک کلام تولید بادام هندی مرغوب مستلزم دقت، تجربه و حوصله می‌باشد.

قیمت گذاری کاشو(بادام هندی) باید چگونه باشد؟

قیمت گذاری بادام هندی به موارد زیادی بستگی دارد که هر کدام در ایجاد حالت روانی مخاطب خود سهمی را ایفا می‌نمایند براساس سایز / مبدأ تولید / کیفیت بدنه دانه / یکدست بودن آن و داشتن یا نداشتن خط و خش (ناشی ازمرحله پاکسازی دستی) صورت می‌گیرد. هرچند سایز آن نیز نقش بسزایی در قیمت گذاری دارد.

انواع بادام هندی براساس سایزچگونه است؟

بادام هندی با توجه به استاندارد جهانی تقسیم بندی می گردد. این استاندارد مانند بقیه دانه های ارزشمند غذایی با توجه  به وزن و اندازه محصول مشخص می شود. یعنی به ازای هر یک پوند(مساوی با 0.4536 کیلوگرم است)

فرمول تبدیل

0.4536   Xمقدار پوند   =کیلوگرم

 

با توجه به فرمول ارائه شده می‌توانیم این محصول را به ســــه ۳ سایز: ۱۸۰ (بزرگ) / ۲۴۰ ( متوسط ) / ۳۲۰ (کوچک) تقسیم نماییم.

بطورمثال: یعنی به ازای هر پوند از محصول در سایز متوسط باید تعداد 240 عدد دانه بادام هندی وجود داشته باشد.

 

انصراف از نظر